Seniorenzwemmen

Seniorenzwemmen

Seniorenzwemmen is een verantwoorde en gezonde bewegingsvorm. Je beweegt ontspannen en op eigen tempo door het verwarmde water. Het doel van deze bewegingsvorm is de spieren en de gewrichten losser te maken en de conditie te verbeteren om een betere fitheid te bekomen.
Hierbij enkele tips voor seniorenzwemmers - en begeleiders in het kader van het prioriteitenbeleid 'S-sport'.

Voordelen

  • Bewegen tegen de waterdruk in, werkt spierversterkend. Het is echter niet belastend voor beenderen en gewrichten omdat je lichaamsgewicht mee door het water wordt gedragen.
  • Het bewegen in het water geeft psychische ontspanning.
    Enerzijds is het relaxend en anderzijds geeft het geen angsten daar men geen gevaar loopt tijdens de bewegingen om te vallen.
  • Zwemmen draagt bij tot de beweeglijkheid van de gewrichten. Tijdens het bewegen in het water rust minder lichaamsgewicht op de beenderen en gewrichten wat eveneens resulteert in een grotere lichamelijke fitheid en vitaliteit in het dagelijks leven.
  • In het water echter is er geen schokbelasting die door je spieren, pezen, banden en gewrichten moet worden opgevangen. Je kan dus onbelast en zonder pijn bewegen.
  • Het regelmatig zwemmen remt volgens onderzoek in zekere mate het verouderingsproces af.
  • Is ten zeerste aan te raden voor reuma en artrosepatiënten.

Waar kan je terecht?

  • Bij de zwemclub van de Vlaamse Zwemfederatie die seniorenzwemmen aanbieden.
  • Informeren bij een gemeentelijke sportdienst of zwembad in de buurt.