Zwemmen met toeters en bellen

Zwemmen met toeters en bellen

Vind jij het ook zo leuk om met hulpmiddelen te zwemmen zoals zwemvliezen, handpaddels of zelfs een snorkel?
Lees dan zeker onderstaande tips.

1. Less is more

Het gebruik van hulpmiddelen dient met de nodige kritische ingesteldheid te worden benaderd. Sommige zwemmers maken er een uitdaging van om zo veel mogelijk verschillende ‘gadgets’ of ‘speelgoed’ te gebruiken. Het grootste positieve effect op je zwemtechniek en -conditie wordt echter meestal met een beperkte, maar zorgvuldige selectie bereikt.

2. Probeer uit en maak een keuze

Het ‘ideale’ materiaal zal, net zoals jouw zwemtechniek, een individueel karakter hebben. Het effect van hulpmiddelen is dus niet voor elke zwemmer hetzelfde. Ga daarbij gerust op je gevoel af, of vraag raad aan één van onze gekwalificeerde trainers.

3. Teveel is teveel

Bepaalde trainingsmaterialen - zoals erg grote handpaddels - veroorzaken een zodanig grote belasting voor je spieren en gewrichten dat voorzichtigheid geboden is. Met paddels zwem je dus beter korte stukjes dan lange, vooral ook omdat je dan mooier kan blijven zwemmen.

4. Paddels zijn geen wondermiddel

Paddels worden meestal gebruikt om vooral de zwemtechniek te verbeteren en niet zozeer de armkracht, want uit onderzoek blijkt dat we daarvoor beter naar de krachtzaal trekken.

Op zoek naar attributen om je zwemkunsten een boost te geven
In onderstaande overzicht vind je de meest voorkomende en hun doel. Have fun!

Soort

Andere benamingen

Doel / nut

Plankje

Plankje

Kickboard, zwemplank

Ondersteunt de armen/handen tijdens de uitvoering van oefeningen voor de benen

Pullboy

Pullboy

Vlotter, Pull buoy

Wordt tussen de bovenbenen gefixeerd en elimineert (een deel van) de beenstuwing = hogere belasting op de armen

Pullkick

Pullkick

Combinatie functies van plankje en pullboy

Paddel

Paddel

Paddle, handpaddel

Verbetert de zwemtechniek (en de positionering van het stuwvlak)

Vliezen

Vinnen, fins, flippers

Faciliteren de beenbeweging (meer stuwing) = lagere belasting op de armen

Zoomers

Vliezen

Korte zwemvliezen

Faciliteren de beenbeweging of ondersteunt de beenstuwing bij techniekoefeningen

Snorkel

Snorkel

Center (front) crawl snorkle

Elimineert de bewegingen van het hoofd tijdens de ademhaling, waardoor de focus op de ligging (en schouderrol) kan worden gelegd

Bron: Vlaamse Trainersschool (Sport Vlaanderen). (2020). Initiator Zwemmen. Vlaamse Trainersschool.