Zwemwedstrijden: routine en bijgeloof

Zwemwedstrijden: routine en bijgeloof

Zwemmers: routine en bijgeloof

We kennen het allemaal, de knoop in onze maag wanneer we ’s ochtends wakker worden op de dag van een belangrijke wedstrijd. Hierbij enkele zaken die ons door de dag helpen tot het moment waarop we op de startblok staan.

  • Het ontbijt of middagmaal, ook al krijgen we geen hap door de keel, een degelijke maaltijd is belangrijk.
  • Tracht je tijdens de rit naar het zwembad te ontspannen.
  • Ken je het zwembad waar je wedstrijd moet zwemmen? Geen probleem, je kent de weg.
  • Ga je een wedstrijd in een onbekend zwembad betwisten? Neem de tijd om alles rustig te verkennen. Maak je daar niet zenuwachtig in, hou je energie voor je wedstrijd.
  • Heb je een routine om je om te kleden in je eigen zwembad (keuze van cabine...) doe dit ook op je wedstrijd. Heb je een favoriete toilet?
  • Tracht steeds op te warmen in de baan waar je de eerste wedstrijd zal in zwemmen. Zo leer je jezelf oriënteren binnen je baan. Leer de startblok en de muren kennen (hebben die genoeg grip). Zie je merkpunten aan het plafond?
  • Na de opwarming maak je de keuze van je wedstrijd(bad)pak. Als je er meerdere hebt, heb je dan een badpak waar je liever rug in zwemt? Het feit dat het juiste badpak aan hebt, brengt misschien rust in het hoofd.
  • Heb je het moeilijk om je te focussen als je in de groep blijft zitten? Zonder je dan een half uur voor je wedstrijd af en speel de film van het volledige wedstrijdgebeuren in je hoofd af: van oproepkamer naar startblok, van wedstrijd naar aankomst. Visualisatie noemt men dit, je zet je geest op scherp (er staat iets belangrijks te gebeuren) en je lichaam zal automatisch adrenaline gaan aanmaken.
  • Zorg er voor dat je niet van je (luie) stoel of bed naar de oproepkamer gaat. Spring, zwaai en beweeg je spieren los en laat je hartslag eventjes de hoogte in gaan. Zo weet je lichaam ook dat het klaar moet zijn voor de start.

Sven Verschoren, hoofdtrainer bij de Topsportschool stelde volgende routine op: