Zwemfed beschikt over een Medisch-Ethisch Adviesorgaan waarbinnen o.a. het Aanspreekpunt Integriteit (API) van de federatie zetelt en functioneert. Dit overlegorgaan komt 2 à 3 keer per jaar samen, voornamelijk in functie van het uitwerken en opvolgen van een preventiebeleid en -maatregelen inzake gezond en ethisch sporten. Op deze manier kan er op regelmatige basis gewerkt worden rond ethische en (para)medische thema's en kan de federatie inspelen op actuele vragen.
De belangrijkste taken van het Medisch-Ethisch Adviesorgaan zijn:
Reactief advies bij incidenten ter ondersteuning van de federatie-API. In het kader van intercollegiaal overleg kan de federatie-API beroep doen op een onafhankelijk persoon binnen het adviesorgaan, afhankelijk van de ernst van de melding of bij een klacht gebaseerd op de verzamelde gegevens. De federatie-API beslist met wie het advies gedeeld dient te worden.
Iedereen beleeft graag plezier in en rond de zwemsport. Om ongewenst gedrag binnen onze sport te beperken, zijn er een aantal richtlijnen vanuit de federatie opgesteld. Een gedragscode biedt een overzicht welk gedrag wenselijk is en welk gedrag afgekeurd en afgestraft wordt.
Alle gedragscodes per doelgroep werden gebundeld in het document "de Gedrags- en Ethische codes van de Vlaamse Zwemfederatie". Zwemfed raadt aan om de integrale tekst van de Gedrags- en Ethische code op clubniveau te laten opnemen in het intern reglement van de club. Aangezien er verschillende rollen binnen het clubleven bestaan, zijn er verschillende gedragscodes opgesteld per rol.
Alle clubs aangesloten bij Zwemfed zijn verplicht om het Tuchtreglement dat door Zwemfed ter beschikking wordt gesteld kenbaar te maken bij hun leden door, ofwel te linken op hun clubwebsite naar dit document, ofwel dit op te nemen in het intern reglement van de club.
Het handelingsprotocol van de Vlaamse Zwemfederatie beschrijft de verschillende stappen die ondernomen kunnen worden wanneer er zich grensoverschrijdend gedrag voordoet. De federatie-API volgt steeds dit stappenplan bij het behandelen van een melding. Als melder word je bij elke stap betrokken en wordt er rekening gehouden met jouw verwachtingen.