Zwemmen is een sport die niet alleen beoefend wordt als recreatie en competitie, maar ook veel wordt aanbevolen voor revalidatie. Deze sport is over het algemeen zeer efficiënt als revalidatiemethode, omdat je schijnbaar gewichtloos bent in het water. Door de opwaartse kracht (drijven) is de druk op de gewrichten minder groot. Daardoor zal je bij oefeningen in het water minder (spier)pijn hebben dan wanneer je die op het dorge zou doen. Door de verhoogde weerstand van het water zal je tijdens het bewegen in het water gemakkelijker versterken, terwijl je risico op blessures beperkt blijft. Bovendien verbeter je niet alleen je conditie, maar ook je stabiliteit en evenwicht.

Aquatherapie is een belangrijk onderdeel van sommige revalidatieprogramma’s. Hiervoor kan je in een gewoon zwembad terecht. Een warmer bad zal je spieren meer ontspannen. Bespreek de keuze van het zwembad best even met de arts of kinesitherapeut die je revalidatie begeleidt. Als je moeilijk of niet in en uit het water kan, is het aangewezen om dit vooraf te melden aan het onthaal van het zwembad.

Naast een middel om fysieke klachten te verminderen, is zwemmen ook een uitstekend middel om psychische problemen, zelfs depressie, te verbeteren.

Vooraleer het bad in te duiken, raden we je aan om te overleggen met je arts of begeleidende kinesitherapeut.

Veel gemeenten organiseren revalidatiezwemmen, dus je hoeft dit niet altijd in een privé praktijk te volgen. Informeer dus zeker bij de sportdienst van je woonplaats of bij je mutualiteit.

Wanneer wordt zwemmen aangeraden als revalidatiemiddel?

  • In geval van reuma;
  • Bij revalidatie na een ongeluk;
  • Bij sportblessures;
  • Bij een hersenletsel;
  • Na een verlamming;
  • In het geval van multiple sclerose (MS);
  • Na een ingrijpende operatie;
  • Bij kanker;
  • Na het plaatsen van een nieuwe heup of nieuwe knie;
  • Bij spierziekte;
  • Bij spasticiteit;
  • Bij gewrichtsaandoeningen;
  • Bij nood aan het verbeteren van de bloedsomloop;
  • Na een (lange) periode van bedlegerigheid;
  • In het geval van neurologische klachten;
  • Bij mentale problemen;
  • Bij autisme;
  • Bij depressie en burn out.