Sleutelelementen CRAWL op vervolmakingsniveau (zwemfed, 2016)
1. Het lichaam ligt horizontaal in buiklig in het water met het hoofd in neutrale positie
|
|
2. De benen bewegen volgens het 6-takt model
|
|
3. De armen bewegen in tegenovergestelde richting zonder afslag
|
|
4. Het insteken gebeurt op ¾ van de totale armlengte en op de schouderlijn. Nadien wordt de arm volledig gestrekt onder water en vervolgens zo snel mogelijk in een stuwende positie gebracht (hoge elleboog)
|
|
5. Het inademen gebeurt aan beide zijden (bij voorkeur elke derde slag) en zuiver rond de lengte-as, het uitademen onder water |
Wanneer de zwemmer geïnitieerd is in rugslag, beheerst hij volgende uitvoering. Dit is dus de beginsituatie waarmee de Instructeur B aan de slag gaat ter vorming van een jonge, technisch onderlegde competitiezwemmer.
Sleutelelementen RUGSLAG op vervolmakingsniveau (zwemfed, 2016)
1. Het lichaam ligt in ruglig horizontaal in het water met een neutrale hoofdpositie
|
|
2. De benen bewegen volgens het 6-takt model
|
|
3. De armen bewegen in tegenovergestelde richting zonder afslag
|
|
4. Er wordt ingeslaan met gestrekte arm op de schouderlijn met de pink eerst. Vervolgens wordt de arm zo snel mogelijk in een stuwende positie gebracht (hoge elleboog) en zijwaarts doorgehaald
Het stuwende gedeelte wordt versneld uitgevoerd |
Wanneer de zwemmer geïnitieerd is in schoolslag, beheerst hij volgende uitvoering. Dit is dus de beginsituatie waarmee de Instructeur B aan de slag gaat ter vorming van een jonge, technisch onderlegde competitiezwemmer.
Sleutelelementen SCHOOLSLAG op vervolmakingsniveau (zwemfed, 2016)
1. Tijdens het glijden liggen lichaam en hoofd horizontaal aan het wateroppervlak met een neutrale hoofdpositie | |
2. De hielen worden naar het zitvlak gebracht, waarbij de benen worden gebogen
|
|
3. Na de terugvoerbeweging worden de voeten gehoekt en wordt er een schroevende beweging uitgevoerd
|
|
4. De armen worden gestrekt gespreid tot net voorbij schouderbreedte en worden dan zo snel mogelijk in een stuwende positie met hoge elleboog gebracht. Vervolgens worden de onderarmen vóór de borst samengebracht en versneld aan het wateroppervlak teruggevoerd
|
|
5. Het inademen gebeurt tijdens het samenbrengen van de armen, het uitademen onder water |
Wanneer de zwemmer geïnitieerd is in vlinderslag, beheerst hij volgende uitvoering. Dit is dus de beginsituatie waarmee de Instructeur B aan de slag gaat ter vorming van een jonge, technisch onderlegde competitiezwemmer.
Sleutelelementen VLINDERSLAG op vervolmakingsniveau (zwemfed, 2016)
1. Het lichaam beweegt zich golvend voorwaarts in het water
|
|
2. De benen bewegen volgens het 2-takt model
|
|
3. De armen slaan in op de schouderlijn en blijven even aan het wateroppervlak. Na het inslaan worden de armen zo snel mogelijk in een stuwende positie gebracht (hoge elleboog). Vervolgens stuwen de armen verder naar achter binnen de schouderlijn
|
|
8. Het inademen gebeurt aan het wateroppervlak, het uitademen onder water Met ondersteuning van de tweede beenslag tijdens het einde van het uitduwen en het begin van de terugvoerbeweging van de armen. |
Sleutelelementen TRACK START op vervolmakingsniveau (zwemfed, 2016)
1. Eén voet staat vooraan op het startblok, de andere voet achteraan (hiel opgetrokken)
|
|
2. Het voorste been wordt licht geplooid, de kniehoek in het achterste been bedraagt 90°
|
|
3. Beide handen grijpen het startblok vast
|
|
4. De afzet is horizontaal
|
|
5. Op het startsignaal wordt het zwaartepunt zo snel mogelijk naar voor gebracht
|
|
6. Er wordt gestroomlijnd ingedoken.
|
Na het induiken wordt de snelheid zo goed mogelijk behouden door in pijlvorm door te glijden
Bron: Vlaamse Trainersschool (Sport Vlaanderen). (2020). Instructeur B Zwemmen. Vlaamse Trainersschool.
De zwembrevettenlijn van het Netwerk Lokaal Sportbeleid legt meer dan ooit de nadruk op een brede basisvorming én technisch correct zwemmen.